Friday 6 April 2012

Situasi 25 ~Lelaki Lembut~

Ketika tengah berebut-rebut untuk menaiki bas, terdengar bunyi percakapan sekumpulan lelaki lembut, "euwww,i tak suka la perempuan lembut-lembut ni...geli melihatnya...tak suka..tak suka...tak suka...". Aku yang mendengarnya terasa hendak tergelak. Apa tidaknya, perempuan sememangnya dilahirkan dengan sifat lemah-lembut tapi mereka yang dilahirkan dengan fizikal yang kuat, tiba-tiba menukar perwatakan menjadi lembut. Seharusnya mereka perlu geli dengan diri sendiri. Bak kata pepatah, "kuman seberang laut nampak, gajah depan mata tak nampak". Lembut bukan sahaja dari segi tutur kata, tetapi juga melalui gaya kehidupan seharian mereka. Penampilan diri yang lebih ke arah kewanitaan seperti memakai beg tangan wanita, bersolek dan cenderung bercakap tentang kekacakan lelaki juga merupakan antara ciri-ciri golongan terbabit. 
Bercakap mengenai lelaki lembut, ia bukanlah suatu perkara yang baru. Fenomena lelaki lembut sedang berlaku di seluruh dunia dan sudah berlaku sejak dahulu lagi. Bukan menafikan kewujudan mereka, malah tiada siapa pun yang mahu ditakdirkan sebegitu.
Namun, sama ada ia naluri semula jadi atau sengaja dibuat-buat, ramai yang belum pasti dengan realiti gejala sosial tersebut. Ia merupakan senario yang kini semakin popular terutamanya dalam kalangan pelajar universiti. Senario lelaki lembut juga berlaku dalam kalangan siswa universiti kita. 
Kebanyakan lelaki lembut di UPSI menjadi lembut kerana terpengaruh dengan rakan-rakan dan golongan ini biasanya mempunyai ketuanya.


PENDAPAT: 
Seharusnya, pelajar universiti kita tidak patut terlibat dengan gejala lelaki lembut ini kerana mereka akan keluar menjadi seorang guru kelak. Perangai dan tingkah laku guru akan menjadi contoh dan ikutan kepada pelajar. Jadi, guru mestilah mempunyai perangai yang elok agar pelajar mencontohi perangai yang elok juga.



No comments:

Post a Comment