Thursday 19 April 2012

Situasi 30 ~Bahasa Argot~

Adakah anda pernah mendengar mengenai bahasa Argot? Mungkin ada yang pernah mendengarnya dan mungkin ada yang tidak pernah mendengar istilah ini. Sebenarnya hari ini saya ingin berbicara tentang bahasa argot. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2007: 77), argot ialah bahasa yang khusus digunakan oleh kumpulan sosial tertentu dan bersifat rahsia. argot juga merujuk kepada kosa kata spesifik informal dari suatu bidang ilmu, hobi, pekerjaan, olahraga dan sebagainya. Menurut Nirmala Sari seorang ahli linguistik dari Indonesia mengemukakan bahawa istilah lain Argot adalah Jargon.
Di bawah ini saya tunjukkan beberapa contoh supaya pembaca lebih memahami bahasa Argot ini:

GEREK
Perkataan 'gerek' mendukung dua makna yang berbeza mengikut kawasan penuturnya. Hal ini demikian kerana di Sarawak 'gerek' mendukung makna kekasih manakala masyarakat di negeri Kedah menyebut 'gerek' yang membawa maksud basikal.


BEKWOH
Perkataan 'bekwoh' merupakan istilah daripada bahasa Inggeris yang sebenarnya daripada perkataan 'big work'. Istilah 'bekwoh' ini digunakan oleh masyarakat Kelantan yang membawa makna kenduri. Namun, hal ini berbeza sekali dengan masyarakat Kedah yang menggunakan perkataan 'bekwoh' untuk maksud merayau.


PENDAPAT:
Indahnya bahasa!Kepelbagaian bahasa mampu memperbanyak kosa kata sekali gus menambahkan pengetahuan dan memperkaya bahasa kita. Apa yang penting ialah kebijaksaan kita menggunakan bahasa mengikut kesesuaian masa.

No comments:

Post a Comment