Friday 13 April 2012

Situasi 27 ~Masyarakat Kita~

Sekarang cuti pertengahan semester, jadi aku mengambil peluang ini untuk pulang ke kampung halamanku, iaitu Kelantan. Biasanya apabila berada di kampung aku akan keluar dengan rakan-rakan rapatku. Semalam, aku keluar bersama dengan rakan-rakanku. Semasa dalam perjalanan, kami ternampak seorang warga asing yang berada di tepi jalan sedang menahan kereta yang lalu-lalang, namun tidak ada sebuah kereta pun yang berhenti. Warga asing itu yang berpayung dan memegang topi keledar hanya tersenyum sahaja walaupun tidak ada kenderaan pun yang berhenti. Aku dan rakan yang melihat mengeluh dan rasa sangat kesian dengan warga asing tersebut. Kami pun tidak tahu dia ingin menumpang atau bertanya jalan sahaja. Aku tertanya-tanya di manakah sifat belas kasihan dan prihatin masyarakat kita sekarang yang boleh melihat kesusahan orang lain begitu sahaja. Apa pula pandangan warga asing tersebut kepada masyarakat kita? Walaupun kami ingin membantu, namun kami tidak mampu kerana hanya menaiki motosikal dan warga asing tersebut lelaki.


PENDAPAT:
Masyarakat kita sekarang lebih bersikap 'aku-aku engkau-engkau' berbanding masyarakat dahulu yang tidak boleh melihat kesusahan orang lain dan sentiasa bantu-membantu.

No comments:

Post a Comment