Thursday 5 April 2012

Situasi 24 ~MBMMBI~

Semalam telah diadakan Forum Bahasa Melayu di Auditorium. Forum ini diadakan untuk membincangkan tentang Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI). Antara kata-kata yang dapat dipetik daripada forum tersebut ialah:
"rambut hitam diputihkan, seluar cantik dikoyak-koyakkan, bahasa Melayu dirojakkan, cakap Melayu disorokkan, cakap Inggeris dibangga-banggakan, inilah Melayu yang perasan hendak jadi orang putih." MBMMBI dilaksanakan setelah mengambil keputusan untuk memansuhkan dasar PPSMI. memartabatkan Bahasa Malaysia bermaksud meletakkan Bahasa Malaysia pada tempat yang sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Malaysia. Bahasa Malaysia juga merupakan bahasa pengantar utama pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996. memperkukuh Bahasa Inggeris membawa maksud memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa wajib dipelajari, bahasa komunikasi dan bahasa ilmu di peringkat nasional dan antarabangsa.

PENDAPAT:
Forum yang telah diadakan ini begitu bermanfaat untuk kita sebagai bakal guru mengetahui isu pendidikan sekarang. Saya begitu berbangga dengan Dr. Teo yang bukan berbahasa Melayu tetapi bercakap mengenai bahasa Melayu. Beliau begitu bersemangat bercerita mengenai tiga nilai tentang bahasa dan bangsa Melayu.

No comments:

Post a Comment