Monday 23 April 2012

Situasi 31 ~Kesantunan Bahasa~

Pada minggu lepas, telah diadakan pembentangan drama yang telah dirakam mengikut kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan diberi pilihan sama ada untuk memilih tema kesantunan bahasa atau ketidak santunan bahasa. Sebagaimana yang telah diduga, kebanyakan kumpulan telah memilih tema ketidak santunan bahasa kerana situasi ini banyak berlaku dalam kalangan masyarakat sekarang. 
Hari ini saya tidak berniat untuk mengulas tentang drama yang telah dibentangkan, namun ingin membincangkan aspek kesantunan bahasa menurut pandangan tokoh, Ervin Tripp. Menurut Ervin Tripp, terdapat tiga rumus sistem sapaan, iaitu rumus alternasi, rumus kejadian bersama dan rumus dan rumus perurutan. Di bawah ini saya terangkan serba sedikit ketiga-tiga rumus tersebut:

RUMUS ALTERNASI
Rumus yang menggunakan kaedah yang berkaitan dengan cara seseorang berkomunikasi. Faktor yang mempengaruhinya ialah:

  • pangkat- merujuk kepada tatatingkat dalam suatu organisasi kerja. Perkara ini menunjukkan perbezaan pangkat seseorang seperti Profesor dengan Profesor Madya.
  • Status- merujuk kepada latar atau tempat perbualan dilakukan. Penggunaannya berdasarkan situasi, contohnya seseorang akan menggelarkan hakim sebagai Yang Arif  jika berada di mahkamah.
  • Bergelar- gelaran yang diperoleh ketika belajar dan digunakan ketika bekerja, misalnya gelaran cikgu di sekolah ialah 'cikgu'.

RUMUS KEJADIAN BERSAMA
Menurut rumus ini, sesuatu rujukan kehormat mesti disesuaikan dengan kedudukan orang yang disapa dan digunakan pada tempat yang telah ditetapkan. Sebagai contoh, orang yang mempuyai pangkat 'Datuk' akan menggunakan rujukan kehormat Yang Berbahagia.

RUMUS PERURUTAN
Susunan kata sapaan yang bermula dengan rujukan kehormat, diikuti gelaran yang disandang dan nama peribadi. Contohnya, Doktor Haji Abdul Rahman bin Abdul Rasyid.

No comments:

Post a Comment