Tuesday 24 April 2012

Situasi 32 ~Bahasa Arkaik~


Bahasa Arkaik ialah perkataan lama yang sudah jarang dipakai atau sudah kuno dan mati. Pada masa kini, bahasa Arkaik ini sudah jarang digunakan atau tidak digunakan lagi. Hal ini mungkin disebabkan penggunaannya sudah tidak gramatis dalam ayat kerana bahasa telah mengalami perubahan mengikut peredaran zaman. Contoh bahasa Arkaik ialah:
                      hatta, maka, diceterakan, arkian, syahadan, seraya dan sebagainya
Sebenarnya, saya tergerak hati untuk menulis mengenai bahasa Arkaik ini kerana ketika saya membaca teks KOMSAS tingkatan lima yang bertajuk Dirgahayu Bahasaku di bahagian prosa tradisional yang bertajuk Dua Geliga Hikmat karya Ali Haji Ahmad saya terjumpa bahasa Arkaik ini.
Sesuai dengan bahagian cerita tersebut yang terdapat pada bahagian prosa tradisional, maka ayat dan perkataan yang digunakan juga perkataan dahulu kala atau lebih dikenali dengan bahasa Arkaik. Perkataan Arkaik ini bersinonim dengan perkataan kuno, usang, lama, purba, silam dan primitif. Contoh petikan:
 "Alkisah peri mengatakan tatkala Inderaputera beroleh hikmat, dan peri mengatakan tatkala Inderaputra melihat kesaktian Raja Dewa Lela Mengema."

PENDAPAT:
Wujudnya bahasa Arkaik ini sebenarnya merupakan satu kerugian dalam dunia bahasa Melayu sendiri kerana telah mengabaikan bahasa yang digunakan nenek moyang kita pada zaman dahulu. Seharusnya, kita mengekalkan bahasa ini agar bahasa ini dapat diturunkan kepada generasi akan datang.


No comments:

Post a Comment