Thursday 19 April 2012

Situasi 29 ~Karenah dan Kerenah


a) Kejadian-kejadian ganjil yang sering terjadi kini menunjukkan karenah akhir zaman.
b) Kelambatan pemprosesan permohonan itu disebabkan oleh kerenah birokrasi.
Perkataan yang bercetak condong itu pasti ramai yang tidak dapat membezakan penggunaannya. Kedua-dua perkataan ini dibezakan sifat bunyinya oleh huruf vokal (a), (e pepet) dan (e taling) dalam suku-suku kata tertentu.
Perkataan karenah dibarisi oleh vokal (a) dalam suku kata pertama dan vokal (e taling) dalam binaan suku kata kedua, maka bunyi kata ini ialah (karenah). Kata kerenah dibunyikan sebagai (kerenah) dengan kedua-dua huruf vokal (e) dalam suku kata pertama dan suku kata kedua perkataan itu vokal (e pepet).
Kata karenah yang berasal daripada perkataan bahasa Arab yang membawa empat maksud, iaitu makna alamay, bukti, tanda dan cena. keempat-empat kata ini merupakan sinonim kepada kata karenah ini. Maksud karenah ini terkandung dalam ayat yang pertama di atas. Contohnya:
a) kejadian-kejadian ganjil yang sering terjadi kini menunjukkan tanda akhir zaman
b) kejadian-kejadian ganjil yang sering terjadi kini menunjukkan cena akhir zaman.
Manakala kata kerenah tidak asing lagi maknanya kerana kata ini sering digunakan oleh komuniti bahasa Melayu dalam kegiatan berbahasa. Kerenah membawa beberapa maksud, iaitu ragam, tingkah laku, kemahuan dan perangai. Selain maksudnya yang terkandung dalam ayat (b) di atas, kata kerenah dapat digunakan seperti di bawah:
a) banyak benar kerenah budak ini, tidak terlayan oleh kakaknya.
b) banyak benar ragam budak ini, tidak terlayan oleh kakaknya.


PENDAPAT:
Jelaslah, kata karenah dan kerenah sebenarnya membawa maksud yang berbeza. Jika kita tersilap menggunakannya dalam ayat, pastilah maksud ayat berubah atau tidak membawa maksud sebenar yang hendak diungkapkan. Oleh itu, berhati-hatilah memilih kata yang betul untuk menepati maksud sebenar yang hendak dinyatakan.

No comments:

Post a Comment