Saturday 10 March 2012

Situasi 6 ~ Ke Mana Hilangnya Kesantunan Bahasa~

Kadang-kadang kita tidak menyedari benda yang kita katakan telah menyakiti orang di sekeliling, sama ada keluarga, kawan, jiran dan sebagainya. Manusia sememangnya tidak lepas daripada melakukan kesalahan. Seiring dengan kemajuan teknologi sekarang, kebanyakan masyarakat kita mempunyai facebook, twitter, dan laman sosial yang lain untuk mengikuti arus peredaran zaman. Tidak kira golongan kanak-kanak, remaja, dewasa malahan golongan tua sekali pun mengikuti arus perkembangan ini.
Namun, apa yang menjadi ikutan sekarang ialah meluahkan perasaan di laman sosial masing-masing sehingga menimbulkan perasaan kurang senang pihak lain dan seterusnya menjadi perselisihan faham. Sindir-menyindir, mengata, maki-hamun, dan sebagainya semuanya diluahkan di laman sosial ini. 
Sebenarnya aku ingin kongsikan apa yang aku lihat tadi semasa sedang melayari laman sosial facebook. Bahasa yang digunakan sangat tidak sesuai tambahan jika seorang yang berpelajaran tinggi. Inilah bahasa yang digunakan oleh hamba Allah tersebut:
"wei, kalau dah bodoh tu,bodoh la jugak! Jangan nak berlagak pandai pulak...dah la muka macam longkang, perangai mengalahkan setan....pergi mampus la kau!!!!!!!"


PENDAPAT:
Penggunaan bahasa sebegini sebenarnya akan merosakkan generasi muda dan sudah tentulah akan menghilangkan kesantunan berbahasa dalam masyarakat kita.

         "Diam Itu Lebih Baik dari Berkata-kata"


No comments:

Post a Comment