Friday 16 March 2012

Situasi 12 ~Bahasa Rojak~


Sebagaimana popularnya rojak sebagai makanan kegemaran ramai, begitulah juga popularnya bahasa rojak. Kenapa diberikan bahasa rojak? Istilah ini diwujudkan kerana adanya fenomena bahasa yang bercampur, antara bahasa Melayu dengan bahasa asing, khususnya bahasa Inggeris. Mereka mengaitkan sesuatu yang bercampur-campur itu sebagai rojak kerana rojak merupakan makanan daripada bahan yang bercampur-campur. Penggunaan bahasa rojak dalam urusan tidak rasmi seperti berbual, bergurau senda, dan lain-lain masih boleh diterima, namun apabila bahasa rojak sudah digunakan dalam urusan rasmi seperti mesyuarat, ucapan, penyiaran, dan sebagainya maka terjejaslah budaya berbahasa yang sihat.
Bahasa rojak merupakan suatu percakapan yang menakrifkan campuran pelbagai bahasa dalam satu pertuturan.
Hari ini aku membincangkan mengenai bahasa rojak kerana pagi tadi terjumpa video berkaitan bahasa rojak. Jadi, aku rasa ingin berkongsi dengan rakan-rakan.




PENDAPAT:
Apabila adab berbahasa tidak dijaga, akhirnya yang terhasil ialah bahasa Melayu yang kehilangan sifat dan nilai rasminya, seolah-olah bahasa Melayu hanya bahasa perbualan, bahasa gurau-senda, dan bahasa untuk berjual beli di pasar sahaja. Hakikatnya, bahasa Melayu ialah bahasa ilmu, bahasa pemikiran, bahasa undang-undang, bahasa sains, bahasa budaya tinggi dan sebagainya. Oleh sebab itulah, ia harus dipelihara serta diperkukuh ragam bahasa tingginya itu.

No comments:

Post a Comment