Tuesday 13 March 2012

Situasi 9 ~Bahasa Nenek Moyang~

Pesan orang tua-tua dahulu jaga tutur kata dan tingkah laku supaya dihormati orang lain. Bahasa yang digunakan sangat penting agar tidak mengguris hati sesiapa. Hal ini dapat dilihat melalui pantun-pantun yang telah dicipta. Contohnya:
Anak ayam di atas pagar,
Turun ke tanah memakan padi,
kalau hutang wajib dibayar,
Kalau janji wajib ditepati.
Orang yang mendengar pastinya tidak akan terguris hati kerana bahasa yang lembut dah halus digunakan. Bahasa yang digunakan juga menunjukkan akhlak seseorang. Elok bahasa eloklah akhlaknya.  Penggunaan bahasa halus sangat ditekankan oleh orang-orang tua dahulu. Antara bahasa halus yang digunakan:
mati-meninggal dunia  
mengandung-berbadan dua
Bahasa halus ialah penggunaan bahasa yang beradat dan bersopan serta menggunakan segala strategi untuk kemanisan berbicara. Menurut Fries, 85% daripada bahasa yang wujud adalah dalam bentuk pertuturan sementara bentuk penulisan dianggap sebagai secondary languange (bahasa sekunder). Oleh itu, kebolehan menggunakan bahasa halus dalam pertuturan lisan dianggap sebagai suatu kemahiran penting dalam adat resam.
Kegagalan masyarakat dewasa ini dalam mempraktikkan penggunaan bahasa halus sedikit sebanyak telah menyumbang ke arah wujudnya budaya lisan yang biadab dan timbulnya pelbagai bentuk budaya sosial. Akhir-akhir ini, kita sering mendengar anak-anak dapat mengutarakan isi hati mereka secara terbuka, kasar serta tanpa segan-silu lagi.
Masyarakat Melayu yang dahulunya terkenal dari segi kehalusan budi bahasanya kini mengalami suasana 'gawat' daripada segi sopan santun. Bukankah kita sering berkata, "Hilang Bahasa Lenyaplah Bangsa". Dalam ideologi nasional kita juga menetapkan 'Kesopanan dan Kesusilaan' sebagai Rukun Negara yang kelima yang tentu sahaja bertujuan mengangkat jati diri bangsa. Sekiranya bahasa halus terus diamalkan, tentu sahaja kita boleh lagi berbangga dengan ideologi nasional itu pada masa depan.

PENDAPAT:
Penyusutan bahasa halus dalam kalangan penutur bahasa Melayu sebenarnya memberi implikasi yang serius dalam hubungan sosial dalam masyarakat. Nilai berbudaya tinggi diukur melalui sopan dan halusnya bahasa bukan sahaja melalui material atau tahap pendidikan.





No comments:

Post a Comment