Sunday 25 March 2012

Situasi 17 ~Bahasa Badan~

Semasa dalam kelas KPD, pensyarah telah menegur salah seorang daripada rakan sekelas aku kerana dirasakan berlainan daripada biasa. Macam mana pensyarah tersebut boleh mengetahui? Beliau boleh membacanya melalui bahasa badan pelajar tersebut.
Bahasa badan merupakan komunikasi tentang perasaan, emosi, dan sikap seseorang menerusi pergerakan badan seperti gerak isyarat, postur, ekspresi muka, cara berjalan, kedudukan, dan jarak. Dalam kata lain, bahasa badan adalah cara seseorang menyampaikan emosi menerusi pergerakan badan.

Menurut Albert Mehrabian, seorang pengkaji yang merintis kajian tentang bahasa badan sekitar tahun 1950-an, impak kata-kata dalam menyampaikan sesuatu mesej cuma sekitar 7%, 38% bergantung kepada suara, iaitu intonasi, kelantangan, dan gaya percakapan. Lebih separuh, iaitu 55% lagi bergantung kepada bahasa badan, mimik muka, gerakan tangan dan kaki serta gerakan badan.
Perasaankah anda apabila berkomunikasi dengan seseorang jika diamati ada perlakuan-perlakuan yang membawa erti tertentu yang perlu untuk kita fahami. Contohnya, apabila kita bercakap dengan seseorang:
Lihat jam di tangan atau di dinding (mungkin kesuntukan masa atau tiada masa untuk melayan anda.)
Mimik muka berkerut, mengerut kening (mungkin dia tidak percaya atau curiga dengan kata-kata kita.)
Menarik nafas dalam, menggeliat ( mungkin dia mula bosan dengan cakap anda.)
Membuat kerja lain ketika anda bercakap (mungkin dia rasakan apa yang anda cakapkan tidak penting atau bosan ataupun sengaja tidak mahu ambil perhatian.)
PENDAPAT:
Bahasa badan sangat penting untuk kita fahami supaya kita mengerti maksud di sebalik bahasa badan tersebut. sebagai seorang yang bakal bergelar guru, bahasa badan harus difahami supaya lebih memahami pelajar kelak.


No comments:

Post a Comment