Monday 26 March 2012

Situasi 19 ~Tesis Bahasa SMS~

Pensyarah kesan pelajar IPTA terbiasa guna singkatan dalam tugasan

KUALA LUMPUR: Fenomena penggunaan bahasa singkatan SMS dan bahasa sembang siber yang semakin serius mempengaruhi pelajar sekolah turut melanda pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) sehingga ada yang menggunakannya dalam penulisan tesis dan tugasan.
Malah ada pensyarah yang berasa tidak dihormati dan menganggap pelajar bersikap biadap kerana menghantar SMS yang singkat dan tidak formal seolah-olah memandang remeh batasan hubungan antara pensyarah dan pelajar. (Berita Harian, 8 Jun 2011)
'Tesis Bahasa SMS', pernah menjadi tajuk depan Berita Harian tahun lepas. Hal ini menunjukkan betapa seriusnya masalah ini.
Apakah yang dimaksudkan dengan SMS? 

SMS merupakan salah satu fenomena bahasa atau trend pada masa kini yang berleluasa dalam kalangan pengguna telefon bimbit. SMS adalah singkatan kepada Short Messaging Service atau Khidmat Pesanan Ringkas. Penggunaan bahasa SMS melalui komunikasi telefon bimbit pada zaman sekarang telah merebak kepada semua komunikasi lain seperti emel, penulisan blog, dan forum komuniti termasuk laman sosial seperti Facebook, MySpace, Twitter dan lain-lain. Bahasa SMS mencemarkan bahasa Melayu kerana terdapat penggunaan bahasa singkatan, bahasa rojak, slanga dan sebagainya yang menyebabkan hilangnya ketulenan bahasa tersebut. Contohnya:
 "akum, ley x sape2 bgtau cm ne nk siapkn keje ni...? idea plz..."
("Assalamualaikum, boleh tidak sesiapa beritahu macam mana hendak siapkan kerja ini..? idea please...")


PENDAPAT:
Jika dahulu hanya pelajar sekolah sahaja yang begitu terpengaruh dengan bahasa SMS  sehingga menggunakannya ketika peperiksaan, namun wabak ini telah menjangkiti pelajar IPTA pula sehingga terbawa-bawa ke dalam tesis. Keadaan ini menunjukkan bahasa SMS sangat mempengaruhi masyarakat kita pada hari ini. Hal ini tidak sepatutnya terjadi kepada pelajar IPTA yang dianggap mempunyai pelajaran yang tinggi dan merupakan harapan negara. selain itu, ia juga akan mencemarkan kemurnian bahasa Melayu sekali gus akan memusnahkan bahasa Melayu suatu masa nanti.


No comments:

Post a Comment