Thursday 29 March 2012

Situasi 21 ~Puisi Melayu~

~PERIBAHASA~
Menurut Za'ba, peribahasa ialah susunan kata yang pendek dengan makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap di dengar dan bijak perkataannya. Terdapat pihak yang mengklasifikasikan peribahasa kepada peribahasa selapis, yang terdiri daripada pepatah, bidalan dan perbilangan, peribahasa berlapis, iaitu perumpaan dan lidah pendeta. Contohnya:
bagai isi dengan kuku- hubungan yang sangat akrab

~Simpulan Bahasa~
Abdullah Hussein (1990), simpulan bahasa ialah perkataan atau kelompok perkataan yang tertentu untuk menyatakan sesuatu maksud lain daripada erti yang lazim. Contohnya:
Panjang tangan- suka mencuri

~Perumpamaan~
peribahasa yang mempunyai makna dua lapis. Peribahasa seperti ini menyebutkan sesuatu maksud dengan diumpamakan kepada sesuatu perkara yang sebanding dengannya. Ada kalanya juga, perumpamaan disebut sebagai bahasa kiasan atau kias ibarat. Contohnya:
seperti katak di bawah tempurung- orang yang tidak tahu apa-apa yang berlaku di sekelilingnya
Diberi betis hendak paha-diberi sedikit hendak banyak

~Bidalan~
Sebahagian daripada peribahasa yang berfungsi sebagai nasihat, peringatan dan sebagainya kepada masyarakat di samping mempunyai ilmu, nilai dan pengajaran yang sangat berguna (Rubiah Aksah, 2005: 222). Contohnya:
"Hilang bini boleh dicari, hilang budi badan celaka"- harta yang hilang boleh dicari ganti, tetapi sekiranya budi yang hilang seseorang itu akan menerima padahnya.

~Pepatah-petitih~
Panduan dan pedoman daripada orang tua-tua agar masyarakat kini dapat menjalani kehidupan dan mengamalkan adat resam dengan lebih sempurna (Rubiah Aksah,2005: 174). Contohnya:
"Jauh berjalan banyak pengalaman, lama hidup banyak dirasa"- orang yang suka merantau akan mempunyai banyak pengalaman dan orang tua yang panjang umurnya telah banyak merasai suka duka dalam kehidupan.

~Perbilangan~
Mempunyai struktur yang hampir sama dengan pepatah dan bidalan melainkan perbilangan disusun  berangkap-rangkap seperti ikatan puisi. Setiap rangkap pepatah terdiri daripada dua baris atau lebih dan disebut satu demi satu seolah-olah orang sedang membuat perbilangan. Ia berkait rapat  dengan adat istiadat, undang-undang atau peraturan masyarakat. Contohnya:
"cubit paha kiri, paha kanan terasa- kita akan merasa penderitaan yang ditanggung oleh orang yang rapat dengan kita.

~Gurindam~
Satu bentuk puisi Melayu yang terdiri daripada dua baris yang berpasangan, bersajak atau berirama dan memberi idea yang lengkap atau sempurna dalam pasangannya. Baris pertama gurindam dipanggil syarat (protasis) dan baris kedua dipanggil jawab (apodotis). Contohnya:
"kalau banyak berkata-kata, di situlah boleh terjadi dusta"- orang yang banyak bercakap akan menipu juga.

~Seloka~
Puisi Melayu bebas yang tidak mempunyai bentuk tertentu dari segi rangkap, jumlah baris, sama ada mempunyai irama atau tidak. Secara amnya, terdiri daripada ungkapan sejajar yang melebihi daripada dua baris, mempunyai kadensa yang sama seperti talibun dan prosa berirama. Ciri penting bagi seloka adalah mempunyai maksud mengejek, menyindir secara serius atau jenaka, mengkritik tingkah laku dan sifat negatif. Contohnya:
Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai
Ada nasi dicurahkan
Awak pulang kebuluran
Mudik menongkah surut
Hilir menongkah pasang
Ada isteri dibunuh
Nyaris mati oleh tak makan
Masa belayar kematian angin
Sauh dilabuh bayu berpuput
Ada rumah bertandang duduk

~Tamsil~
Misalan yang berkias serta mengandungi pengajaran dan teladan. Contohnya:
Resmi padi, makin berisi makin menunduk

~Ibarat~
Mempunyai maksud berlapis, iaitu maksud tersurat berbeza dengan maksud tersirat. Contohnya:
Ibarat melukut di tepi gantang

~Kata-kata Pujangga~
Hasil pemikiran bijak pandai dan tokoh-tokoh tersohor. Biasanya mengandungi pengertian yang mendalam, iaitu sebagai suatu peringatan di samping menjadi panduan dalam kehidupan (Rubiah Aksah, 2005: 268). Contohnya:
Muafakat membawa berkat

~Hadis Melayu~
hadis Melayu adalah perkataan yang bukan bersandar atau disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Ia adalah ungkapan mengenai sesuatu perkara yang kebanyakannya diambil daripada kitab-kitab Jawi lama atau banyak merujuk kepada buku terjemahan dalam bahasa Melayu tanpa merujuk kepada naskhah asal bahasa Arabnya. Contohnya:
'Bekerjalah kamu seolah-olah kamu hidup seribu tahun lagi dan beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok'.

No comments:

Post a Comment