Friday 23 March 2012

Situasi 15 ~Bahasa Sindiran~

Eh, awal bangun? kenapa tak sambung tidur lagi? Ayat ini sering kali aku dengar apabila berada di rumah.
Emak aku sering menggunakan ayat ini apabila aku sambung tidur selepas solat subuh. Ayat ini sebenarnya ingin menyindir aku kerana tidur lagi selepas subuh.
Apakah bahasa sindiran? Perkataan yang digunakan untuk mengata, mengejek, mengeji, atau mencela seseorang ialah sindiran. Sindiran dilakukan tanpa berterus-terang. Bahasa sindiran mengandungi maksud yang ditujukan kepada seseorang, tetapi tidak disebutkan secara tepat, hanya disinggung atau dikias-kias kepada perkara yang lain. Sekiranya orang yang disindir itu mengerti, maksud sindiran itu dapat dirasakannya, seperti kata peribahasa Melayu, Siapa makan cili dialalah terasa pedasnya.
Perkataan yang berlandaskan sindiran lebih tajam dan lebih pedih kesannya, tetapi kadang-kadang, bahasa sindiran itu tidak pula memberikan apa-apa makna kepada orang yang disindir. Namun, orang yang disindir biasanya akan terasa dengan sindiran yang ditujukan kepadanya itu.
Contoh bahasa sindiran:
Hai, sekejap sahaja sudah berhenti? (sindiran ini ditujukan kepada seseorang yang cepat letih dan berhenti daripada melakukan sesuatu pekerjaan)
Nampaknya, mendung sahaja hari ini, barangkali hendak hujan! (ditujukan kepada orang yang berwajah muram  atau masam sahaja)
Bahasa sindiran juga dapat dilihat dalam ungkapan berangkap, khususnya dalam bentuk pantun. Contohnya:
Puas sudah saya menanam padi,
Nanas juga ditanam orang,
Puas sudah saya menanam budi,
Emas juga dipandang orang.
(sindiran sebagai gambaran rasa kecewa seseorang kepada orang yang tidak mengenang budi dan jasanya. Setiap budi yang ditaburkannya tidak dikenang oleh orang lain).


PENDAPAT:
Sifat tidak suka berterus-terang menjadi amalan biasa dalam masyarakat orang Melayu kerana berpegang kuat pada prinsip menjaga hati orang lain. Oleh sebab itu, mereka menggunakan bahasa sindiran untuk menyatakan sesuatu yang terbuku di hati atau melepaskan perasaan tidak puas hati terhadap sesuatu yang tidak menyenangkan. Perkara seperti ini dilakukan secara tidak berterus-terang dan penuh hormat. Sindiran dapat memainkan peranannya yang tersendiri dalam menyedarkan orang yang disindir itu dengan menggunakan susun kata yang teratur serta bahasa yang beragam.






No comments:

Post a Comment