Wednesday 21 March 2012

Situasi 14 ~Diterangkan Menerangkan~

Banyak restoran-restoran yang menggunakan papan tanda seperti di atas. Selalu kita terjumpa di kedai-kedai yang meletakkan nama dahulu sebelum restoran seperti di atas, SZ Restoran. Apa yang salah pada papan tanda tersebut?
Untuk memastikan bahawa binaan frasa nama adalah betul, kita hendaklah menyusunnya secara "hal yang hendak diterangkan" (inti atau fokus) mendahului "hal yang menerangkan" (penerang atau cerita). Susunan ini dikenali sebagai Hukum D-M, yang bermaksud "diterangkan dan menerangkan", iaitu D= diterangkan, dan M= menerangkan.
Sekiranya susunan itu terbalik, binaan frasa tersebut dianggap tidak tepat. Contoh penggunaan yang salah adalah seperti, goreng pisang dan cili sos. Kita tidak makan goreng, tetapi makan pisang. Kita tidak menggunakan cili, tetapi menggunakan sos. Perkataan goreng dan cili hanyalah penerang jenis bagi pisang dan sos. Oleh itu, kita makan pisang goreng (pisang yang digoreng), dan menggunakan sos cili (sos yang dibuat daripada campuran cili).
Demikian juga halnya dengan SZ Restoran tadi, untuk makan kita pergi ke restoran bukan ke SZ. SZ hanya penerang bagi nama restoran  dan bentuk yang betul ialah Restoran SZ.
Walaupun begitu, terdapat beberapa frasa yang digunakan bertentangan dengan hukum D-M. Hal ini dianggap kecualian.

PENDAPAT:
Ramai yang masih tidak dapat menggunakan hukum D-M dengan betul. Sikap saling tidak endah apabila melihat sesuatu kesalahan yang dilakukan membuatkan masalah ini berterusan sampai sekarang.

No comments:

Post a Comment