Saturday 31 March 2012

Situasi 22 ~Bahasa Pujukan~

Pujukan memainkan peranan yang sangat penting dalam mempengaruhi seseorang untuk melakukan sesuatu. Bahasa pujukan digunakan untuk mempengaruhi pemikiran dan keyakinan orang lain agar mempercayai sesuatu perkara yang diperkatakan. Raminah Sabran (2002) menjelaskan pemujukan bermatlamat memujuk seseorang berbuat sesuatu seperti yang diharapkan. Tengok situasi di bawah:

Situasi 1

Penjual: sesuai sangat tudung itu dengan adik..cantik la kalau adik pakai...
pembeli: ye ke kak?
Penjual: ye dik...rugi betul kalau adik tak beli...menyesal nanti..
pembeli: kira jadi la kak tudung ini..


Situasi 2

Mira: Ika, cantik la beg kau...baru beli ke?
Ika: ye ke? aku baru je beli tiga hari lepas...
Mira: ye la...memang cantik habis la...mesti mahal kan?
Ika: tak ada la...biasa-biasa je...
Mira: nanti boleh la aku pinjam ye..
Ika: eh,boleh je..

Situasi 3

Anak: ada apa-apa yang boleh saya tolong mak? Kesian pulak tengok mak buat kerja...
Mak: tolong mak goreng ikan la..
Anak: itu je ke mak?lain-lain tak ada ke?saya tak ada kerja nak buat ni...
Mak: itu je la...yang kau rajin sangat ni kenapa?tak pernah-pernah tolong mak buat kerja...
Anak: Saya nak duit  RM50 boleh mak?hehe

PENDAPAT:
Bahasa pujukan sangat penting dan berupaya mempengaruhi seseorang dalam membuat sesuatu keputusan. Bahasa pujukan ini biasanya digunakan oleh penjual-penjual untuk mempenagruhi dan memujuk pelanggan.
Arak-arak kelapa puan,
Tidak puan kelapa bali,
Harap-harap kepada tuan,
Tidak tuan siapa lagi.

No comments:

Post a Comment