Monday 12 March 2012

Situasi 8 ~Bahasa Kita~

Masyarakat kita sekarang semakin pelik. Kenapa aku cakap begitu? Hal ini kerana, ramai masyarakat kita yang malu untuk berkata-kata dalam bahasa Melayu, namun begitu bangga apabila menggunakan bahasa lain. Adakah dengan berbahasa Melayu akan hilang kemodenan diri? 
Apakah kemodenan pada diri seseorang? Pakaian yang bukan keMelayuan? Gaya hidup yang bukan keMelayuan? Bahasa yang bukan Melayu? Sebenarnya persepsi masyarakat kita yang menganggap kemodenan itu bukan keMelayuan tapi keBaratan.
Tengoklah anak-anak muda sekarang yang rata-ratanya meniru semua cara dari barat, tidak kira dari segi bahasa, pakaian, budaya dan sebagainya. Mereka begitu bangga apabila dikatakan menyerupai masyarakat barat tanpa sedikit pun rasa malu. 
Bahasa Melayu semakin terpinggir apabila semakin banyak sektor-sektor kerajaan yang lebih mengutamakan bahasa Inggeris. Kerajaan yang sepatutnya berperanan untuk memartabatkan bahasa Melayu namun lebih mengutamakan bahasa asing. Sikap pemimpin-pemimpin yang lebih gemar berbahasa Inggeris apabila bertutur lebih mengeruhkan keadaan. Sepatutnya, pemimpinlah yang perlu memberi contoh berbahasa Melayu bukannya lebih menggalakkan menggunakan bahasa Inggeris.
Ada satu kisah di mana berlaku satu mesyuarat antara orang Melayu dengan orang Jepun. Dalam mesyuarat tersebut, orang Melayu membentangkan kertas kerja dalam bahasa Inggeris dengan megahnya. Sampai giliran orang Jepun, dia membentangkan kertas kerja dalam bahasa Melayu dengan begitu fasih. Apakah perasaan kamu jika berada di tempat orang Melayu tersebut? Tidakkah terasa malu dengan orang orang Jepun itu? Bangsa lain begitu bangga bertutur menggunakan bahasa Melayu, namun kita begitu malu untuk menggunakannya.
Adakah bahasa Melayu kolot? Jika kolot, sudah lama ianya terkubur seperti bahasa Sanskrit. Namun, bahasa Melayu tetap kekal hidup walaupun bukan lagi sebagai 'lingua franca' seperti dahulu.

PENDAPAT:
Tidak salah untuk kita menggunakan bahasa Inggeris atau bahasa asing yang lain, namun bahasa kebangsaan jangan dipinggirkan. Utamakan bahasa kebangsaan kita. Jangan kerana begitu bangga dengan bahasa asing, bahasa kita musnah. Masyarakat Jepun yang mengutamakan bahasanya boleh menjadi negara maju, kenapa tidak kita?
Jaga bicara, sayang bahasa..
Jaga maruah, sayang bangsa...


No comments:

Post a Comment