Thursday 8 March 2012

Situasi 4 ~Bahasa Basahan~

Pagi ini bangun saja terus sambung baca novel yang belum siap dibaca semalam. Aku memang gemar baca novel jika ada masa lapang namun disebabkan kekangan masa sekarang, pergi kuliah, buat tugasan dan sebagainya, minat tersebut kurang dilakukan.
                             

                       Inilah novel yang telah aku baca pagi tadi...

Dalam novel ini, banyak bahasa basahan telah digunakan oleh penulis. Antaranya:
"lawak apa pulak, kan elok kalau kau mula berfikir pasal masa depan kau dengan dia? Korangkan dah jadi suami isteri...."
 "Dia tu low class kau tau tak?" 
"Aik?Jebon mana pulak la panjat tingkap rumah aku ni?" 
"la, rupanya jebon peliharaan aku yang buat kerja panjat-memanjat ni..."

Bahasa bahasan ialah bahasa yang dipertuturkan dalam konteks urusan sehari-hari. Za'ba menggunakan istilah bahasa cakap mulut untuk menjelaskan bahasa bahasan ini. Disebabkan sifatnya yang tidak formal, maka bahasa bahasan yang digunakan banyak dipengaruhi bahasa-bahasa daerah. Bahasa basahan ini juga ditandai dengan struktur ayat yang lebih pendek, umpamanya, kamu hendak ke mana akan menjadi, nak ke mana?

PENDAPAT:
Penggunaan bahasa basahan dalam novel sememangnya sudah tidak dapat dielakkan lagi, namun penggunaan ini akan menimbulkan kesan kepada pembaca terutamanya golongan remaja. Hal ini mungkin akan terbawa-bawa dalam penulisan mereka di sekolah nanti.






2 comments: